R.E.M.: Listening-Session in Berlin
vom 22. Februar 2008
Was ist von einer Platte zu erwarten, deren Pressetext die guten alten Zeiten herauf beschwört und zu Vergleichen mit Alben wie "Out Of Time", "Automatic For The People" oder "Monster" animiert? Ein Alternative-Rock-Smash soll es sein, der vor Kraft und Frische strotzt und womöglich an die Größe …
jesses... hier darf man nich ma sagen das monster und around the sun im gegensatz zum rest eher deftiv abkacken, ohne das aus irgendeiner ecke einer dazwischen funkt.
dabei is r.e.m. seit "up" doch eh ne altherrenkombo.
@placebo (« around the sun war ein hammer album. »):
da stehtst du mit der meinung ziemlich alleine da, selbst die Jungs von REM waren ja nach eigener Aussage (oder zumindest Andeutung) recht unzufrieden mit dem Ergebnis von ATS
ich als langjähriger Fan der "Altherrencombo" denke wie so einige dass die früheren Werke wie Document oder Green einfach besser waren, REM haben damals den Alternative Rock entscheidend mitgeprägt, diesen Verdienst kann ihnen keiner nehmen, egal ob diese Platte nun daran anknüpfen wird oder nicht.
Und mal sehen ob es andere heutige Rockbands die so abgefeiert werden und doch nur auf "Bereits-Dagewesenes" aufbauen, in 20 Jahren überhaupt noch existieren und von der Musikwelt erinnert werden, ob dann als Altherrencombo oder nicht sei mal dahingestellt.
@Fear_Of_Music (« Und mal sehen ob es andere heutige Rockbands die so abgefeiert werden und doch nur auf "Bereits-Dagewesenes" aufbauen, in 20 Jahren überhaupt noch existieren und von der Musikwelt erinnert werden, ob dann als Altherrencombo oder nicht sei mal dahingestellt. »):
lustig.. diese Argumente musste ich mir früher immer von Fans der Stones anhören
@Bodennebel (« @Fear_Of_Music (« Und mal sehen ob es andere heutige Rockbands die so abgefeiert werden und doch nur auf "Bereits-Dagewesenes" aufbauen, in 20 Jahren überhaupt noch existieren und von der Musikwelt erinnert werden, ob dann als Altherrencombo oder nicht sei mal dahingestellt. »):
lustig.. diese Argumente musste ich mir früher immer von Fans der Stones anhören
Jetzt sind es eben R.E.M.
oder Depeche Mode
oder Pearl Jam
oder... »):
ja, das stimmt schon
aber bitte nicht vergessen, dass die Fans besagter Gruppen - ob nun REM, Stones, Beatles, Depeche Mode, Perl Jam oder was auch immer - diese eben auch auf diese Weise immer verteidigen müssen, weil ihnen vorgeworfen wird "alt" zu sein, denn was hat Alter mit Qualität zu tun...
“Living Well’s the Best Revenge” (YouTube). Peter Buck’s molten riffs race by, jangling through hyperspace at warp-speed. Vocalist Michael Stipe, his voice tinged with gravel and scorn, snarls lines such as, “Don’t turn your talking points on me / History will set me free / The future is ours.” He positively spits the chorus: “I’m not one to sit and spin / ‘Cause living well’s the best revenge.” The innocent narrator of the similarly styled 1986 song “I Believe” – the one who believed in “time as an abstract” – is twenty years older, and wizened from life. But he’s mad as hell – and isn’t going to let his youthful idealism die.
“Mansized Wreath” (YouTube). A song originally meant to be a B-Side, but elevated to an album track apparently after it was so well-received in Dublin. Deceptively jaunty garage-rock riffs have a bouncy, busy feel. Like on “Well,” copper-plated background harmonies from Mike Mills wind around Stipe’s off-the-cuff choruses. Think Guided by Voices or the Pixies.
“Supernatural Superserious” (YouTube real video; live version). I’ve talked about this song already here; it hasn’t grown tiresome after repeated listens. But in context with the album, it almost feels like it should have been the first track. Glossy and instantly memorable, it’s a classic R.E.M. single. (Especially because I still have no idea how to parse the summer camp/loner/ghost metaphors throughout.)
“Hollow Man”. Far and away my favorite song on the album. The song fakes out listeners at first, as it begins with beatific, somber solo piano and a vulnerable Stipe gruffly singing, “I’ve been lost inside my head / Echoes fall on me.” But waves of crashing riffs suddenly arrive on the chorus, signaling the narrator’s horror that he’s become a “hollow man.” The happy-ending sequel to Up’s “Sad Professor” lyrically, the song ends with the plea: “Believe in me, believe in nothing / Corner me and make me something.” Confident bursts of jangly guitar ebb and flow from restrained to loudly triumphant, mirroring the narrator’s wild-eyed regret at his life – and his burning desire to transcend this feeling.
“Houston”. (YouTube) Another favorite, based on acoustic guitar. Frowning organ and a stern low end curiously conjure a steamship whistle. The tempo also sways like that of a ship at sea; one can imagine brave captain Michael Stipe singing these lyrics while keeping lookout. The kicker is at the end of the song, though. After lyrics brimming with nostalgia and wistfulness about cities in Texas, Stipe sings: “Belief has not filled me, and so I am put to the test.” Cursory interpretation is that being agnostic or an atheist in our country’s political climate – and in particular, Texas – is emotionally trying.
“Accelerate”. (YouTube) My second-favorite song on the album. Reminiscent of Monster’s “King of Comedy," due to its urgent tempo and buzzsawing, minor-key guitar clouds (which often fade out in a trail of distortion). The sense of clawing panic in this song is palpable: “Where is the ripcord, the trap door, the key? Where is the cartoon escape hatch for me?” The atmosphere careens like a hectic pinball game, signaling that there’s no time to hesitate or think things through; action based on raw instinct is imperative.
“Until the Day is Done”. (YouTube). A quintessential thoughtful R.E.M. ballad, one earnestly wringing its hands over the state of the country. Beat-poet percussion meshes with fluttering acoustic guitar. The lack of vocal effects on this song means that Stipe’s vocals bleed with (and for) humanity.
“Mr. Richards” . (YouTube) Droning, lazy riffs spiral and dip in the background; think the Velvet Underground & Nico, or a kite soaring through the air. Stipe’s vocals are drenched in effects, giving the song a vaguely robotic tone. The coolest part: A few drum parts push forward into a quasi-drum-‘n-bass motif that’s an intriguing diversion from the relatively straightforward 4/4 beat.
“Sing for the Submarine.” A distraught, macabre waltz possessing a sense of floating anxiety and unspecified dread. With its greyscale guitars and melancholy minor key, the song feels like an outtake of 2004’s Around the Sun. As noted elsewhere, the lyrics seem deliberately self-referential: “electron blue,” “gravity’s pull” and “high speed train” all appear. The dank percussion breakdown/drum solo in the bridge is something I wish appeared more. Probably my least favorite song; it needs an editor, as there’s too much repetition to keep its elements interesting.
“Horse to Water” (YouTube). A completely jarring juxtaposition after the previous three slower numbers, “Water” is a thrashing speedball reminiscent of Nirvana’s punkiest moments (or Scottish superstars Idlewild). Guitars clash and shred, careening off the rails; Mills’ chorus counter-melodies mesh perfectly with Stipe’s banshee howl. Again, the theme of eschewing the mindless lemming mentality – implied is reference to political – emerges. Simple, but effective.
“I’m Gonna DJ” (YouTube). We haven’t had a “silly” song on an R.E.M. album in awhile (see also: “Shiny Happy People,” “Supeman”). And this is it. First debuted on the 2004 world tour, in the studio the song is all glittered out, T. Rex-style. Like a metallic glam-robot, Stipe speak-sings lyrics such as, “Death is pretty final/I’m collecting vinyl/I’m gonna DJ at the end of the world!” Falsetto background vocals gleefully shriek “whoo!” behind clunky garage-punk riffs. But among this noise and clamor is a glorious truism: “Music will provide the light you cannot resist.”
Was ist von einer Platte zu erwarten, deren Pressetext die guten alten Zeiten herauf beschwört und zu Vergleichen mit Alben wie "Out Of Time", "Automatic For The People" oder "Monster" animiert? Ein Alternative-Rock-Smash soll es sein, der vor Kraft und Frische strotzt und womöglich an die Größe …
liest sich doch wesentlich besser und entspricht in etwas den internationalen vorabkritiken!
lässt den laut.de artikel vom 20.02.08 vergessen!
heulsuse.
so lange es nich so schlimm wird wie der letzte rockversuch "monster"
"monster" war nicht so schlecht, finde ich. aber nein, es wird anders.
ok, verglichen mit ein paar der letzten alben hatte monster wenigstens ein gesicht; wenn auch keines das ich mochte.
eigentlich hatte ich die band nach around the sun zu den akten gelegt; mal schauen - ob ich sie jetzt schon wieder herausnehme?
around the sun war ein hammer album.
jesses... hier darf man nich ma sagen das monster und around the sun im gegensatz zum rest eher deftiv abkacken, ohne das aus irgendeiner ecke einer dazwischen funkt.
dabei is r.e.m. seit "up" doch eh ne altherrenkombo.
@placebo (« around the sun war ein hammer album. »):
da stehtst du mit der meinung ziemlich alleine da, selbst die Jungs von REM waren ja nach eigener Aussage (oder zumindest Andeutung) recht unzufrieden mit dem Ergebnis von ATS
ich als langjähriger Fan der "Altherrencombo" denke wie so einige dass die früheren Werke wie Document oder Green einfach besser waren, REM haben damals den Alternative Rock entscheidend mitgeprägt, diesen Verdienst kann ihnen keiner nehmen, egal ob diese Platte nun daran anknüpfen wird oder nicht.
Und mal sehen ob es andere heutige Rockbands die so abgefeiert werden und doch nur auf "Bereits-Dagewesenes" aufbauen, in 20 Jahren überhaupt noch existieren und von der Musikwelt erinnert werden, ob dann als Altherrencombo oder nicht sei mal dahingestellt.
@Fear_Of_Music (« Und mal sehen ob es andere heutige Rockbands die so abgefeiert werden und doch nur auf "Bereits-Dagewesenes" aufbauen, in 20 Jahren überhaupt noch existieren und von der Musikwelt erinnert werden, ob dann als Altherrencombo oder nicht sei mal dahingestellt. »):
lustig.. diese Argumente musste ich mir früher immer von Fans der Stones anhören
Jetzt sind es eben R.E.M.
oder Depeche Mode
oder Pearl Jam
oder...
Also ich denke das neue Album könnte an den alten Erfolg anknüpfen, die Single "Supernatural Superserious" gefällt mir persönlich schonmal sehr gut
@Bodennebel (« @Fear_Of_Music (« Und mal sehen ob es andere heutige Rockbands die so abgefeiert werden und doch nur auf "Bereits-Dagewesenes" aufbauen, in 20 Jahren überhaupt noch existieren und von der Musikwelt erinnert werden, ob dann als Altherrencombo oder nicht sei mal dahingestellt. »):
lustig.. diese Argumente musste ich mir früher immer von Fans der Stones anhören
Jetzt sind es eben R.E.M.
oder Depeche Mode
oder Pearl Jam
oder... »):
ja, das stimmt schon
aber bitte nicht vergessen, dass die Fans besagter Gruppen - ob nun REM, Stones, Beatles, Depeche Mode, Perl Jam oder was auch immer - diese eben auch auf diese Weise immer verteidigen müssen, weil ihnen vorgeworfen wird "alt" zu sein, denn was hat Alter mit Qualität zu tun...
@Anonymous («
wer will schon alte Opas hören die nur noch abzocken. »):
komisch, bei "jüngeren" Bands heisst es Geld verdienen oder berühmt werden, bei älteren und renommierten heisst es plötzlich abzocken
- das nennt man wohl Doppelmoral, Herr Anonymous
SPIN-Magazin gibt 4,5 von 5 Punkten!
Review von RFT:
“Living Well’s the Best Revenge” (YouTube). Peter Buck’s molten riffs race by, jangling through hyperspace at warp-speed. Vocalist Michael Stipe, his voice tinged with gravel and scorn, snarls lines such as, “Don’t turn your talking points on me / History will set me free / The future is ours.” He positively spits the chorus: “I’m not one to sit and spin / ‘Cause living well’s the best revenge.” The innocent narrator of the similarly styled 1986 song “I Believe” – the one who believed in “time as an abstract” – is twenty years older, and wizened from life. But he’s mad as hell – and isn’t going to let his youthful idealism die.
“Mansized Wreath” (YouTube). A song originally meant to be a B-Side, but elevated to an album track apparently after it was so well-received in Dublin. Deceptively jaunty garage-rock riffs have a bouncy, busy feel. Like on “Well,” copper-plated background harmonies from Mike Mills wind around Stipe’s off-the-cuff choruses. Think Guided by Voices or the Pixies.
“Supernatural Superserious” (YouTube real video; live version). I’ve talked about this song already here; it hasn’t grown tiresome after repeated listens. But in context with the album, it almost feels like it should have been the first track. Glossy and instantly memorable, it’s a classic R.E.M. single. (Especially because I still have no idea how to parse the summer camp/loner/ghost metaphors throughout.)
“Hollow Man”. Far and away my favorite song on the album. The song fakes out listeners at first, as it begins with beatific, somber solo piano and a vulnerable Stipe gruffly singing, “I’ve been lost inside my head / Echoes fall on me.” But waves of crashing riffs suddenly arrive on the chorus, signaling the narrator’s horror that he’s become a “hollow man.” The happy-ending sequel to Up’s “Sad Professor” lyrically, the song ends with the plea: “Believe in me, believe in nothing / Corner me and make me something.” Confident bursts of jangly guitar ebb and flow from restrained to loudly triumphant, mirroring the narrator’s wild-eyed regret at his life – and his burning desire to transcend this feeling.
“Houston”. (YouTube) Another favorite, based on acoustic guitar. Frowning organ and a stern low end curiously conjure a steamship whistle. The tempo also sways like that of a ship at sea; one can imagine brave captain Michael Stipe singing these lyrics while keeping lookout. The kicker is at the end of the song, though. After lyrics brimming with nostalgia and wistfulness about cities in Texas, Stipe sings: “Belief has not filled me, and so I am put to the test.” Cursory interpretation is that being agnostic or an atheist in our country’s political climate – and in particular, Texas – is emotionally trying.
“Accelerate”. (YouTube) My second-favorite song on the album. Reminiscent of Monster’s “King of Comedy," due to its urgent tempo and buzzsawing, minor-key guitar clouds (which often fade out in a trail of distortion). The sense of clawing panic in this song is palpable: “Where is the ripcord, the trap door, the key? Where is the cartoon escape hatch for me?” The atmosphere careens like a hectic pinball game, signaling that there’s no time to hesitate or think things through; action based on raw instinct is imperative.
“Until the Day is Done”. (YouTube). A quintessential thoughtful R.E.M. ballad, one earnestly wringing its hands over the state of the country. Beat-poet percussion meshes with fluttering acoustic guitar. The lack of vocal effects on this song means that Stipe’s vocals bleed with (and for) humanity.
“Mr. Richards” . (YouTube) Droning, lazy riffs spiral and dip in the background; think the Velvet Underground & Nico, or a kite soaring through the air. Stipe’s vocals are drenched in effects, giving the song a vaguely robotic tone. The coolest part: A few drum parts push forward into a quasi-drum-‘n-bass motif that’s an intriguing diversion from the relatively straightforward 4/4 beat.
“Sing for the Submarine.” A distraught, macabre waltz possessing a sense of floating anxiety and unspecified dread. With its greyscale guitars and melancholy minor key, the song feels like an outtake of 2004’s Around the Sun. As noted elsewhere, the lyrics seem deliberately self-referential: “electron blue,” “gravity’s pull” and “high speed train” all appear. The dank percussion breakdown/drum solo in the bridge is something I wish appeared more. Probably my least favorite song; it needs an editor, as there’s too much repetition to keep its elements interesting.
“Horse to Water” (YouTube). A completely jarring juxtaposition after the previous three slower numbers, “Water” is a thrashing speedball reminiscent of Nirvana’s punkiest moments (or Scottish superstars Idlewild). Guitars clash and shred, careening off the rails; Mills’ chorus counter-melodies mesh perfectly with Stipe’s banshee howl. Again, the theme of eschewing the mindless lemming mentality – implied is reference to political – emerges. Simple, but effective.
“I’m Gonna DJ” (YouTube). We haven’t had a “silly” song on an R.E.M. album in awhile (see also: “Shiny Happy People,” “Supeman”). And this is it. First debuted on the 2004 world tour, in the studio the song is all glittered out, T. Rex-style. Like a metallic glam-robot, Stipe speak-sings lyrics such as, “Death is pretty final/I’m collecting vinyl/I’m gonna DJ at the end of the world!” Falsetto background vocals gleefully shriek “whoo!” behind clunky garage-punk riffs. But among this noise and clamor is a glorious truism: “Music will provide the light you cannot resist.”
@Bodennebel (« so lange es nich so schlimm wird wie der letzte rockversuch "monster" »):
höre es gerade zum ersten mal; das ding macht spaß!