Nach über 27 Jahren Bandgeschichte bringen R.E.M. am 28. März ihr 14. Studioalbum "Accelerate" auf den Markt. Wir haben für euch schonmal reingehört.

Berlin (leu) - Was ist von einer Platte zu erwarten, deren Pressetext die guten alten Zeiten herauf beschwört und zu Vergleichen mit Alben wie "Out Of Time", "Automatic For The People" oder "Monster" animiert? Ein Alternative-Rock-Smash soll es sein, der vor Kraft und Frische strotzt und womöglich an die Größe von "Document" heranreicht.

Der Albumtitel ("Beschleunigung") lässt sich insofern programmatisch lesen, als Michael Stipe, Peter Buck und Mike Mills in der Tat dynamisches Songmaterial an den Start bringen und die elf Stücke gerade mal eine Gesamtlaufzeit von 35 Minuten aufbringen.

Im Berliner Promobüro des R.E.M.-Labels Warner steigt aus gegebenem Anlass ein Pre-Listening, es gibt Kaffee und Musik. Also los.

Der Opener "Living Well's The Best Revenge" legt gleich ordentlich treibend los und löst das rockige Versprechen ein. Michael Stipe gelingt dabei ein aufbegehrender, aggressiver Tonfall, den er in die schnell vorgetragene Melodielinie legt. Lamentiert wird woanders.

"Mansized Wreath" nimmt das Tempo etwas raus, bewahrt sich aber eine gewisse Kratzbürstigkeit und gefällt mit ohrgängigem Refrain und hübschem Backgroundgesang von Michel Mills.

Das bereits bekannte "Supernatural Superserious" als Single auszuwählen ist absolut plausibel, weil es wohl der kommerziellste Song ist, grundiert mit eingängig-prägnantem Gitarrenriff, über das Stipe mit weicherem Gesang eine Melodie mit hohem Wiedererkennungswert anstimmt.

Das folgende "Hollow Man" beginnt als Pianoballade, entpuppt sich dann aber als mit E-Gitarre instrumentierte Powerpop-Nummer. "I become the hollow man I see", singt Stipe und klingt dabei eigenwillig nasal.

Eine düstere Grundstimmung liegt dem nur zweiminütigen "Houston" zugrunde, das mit sperrigen Keyboardeinlagen das Spiel der Akustikgitarre wirkungsvoll kontrastiert.

Der Titeltrack "Accelerate" nimmt die dunkle Stimmung auf, gibt aber mit einem Post-Punk-Riff wieder Gas. Mit Geschwindigkeit durch die Nacht. Struktur, Arrangement und Stipes anklagender Gesang spiegeln die gesellschaftskritische Thematik ganz trefflich wider.

Einen beschaulicheren, von der Akustischen und Percussions beleiteten Song präsentieren R.E.M. uns mit "Until The Day Is Done". Absolut klassische Nummer, die an "Automatic For The People"-Zeiten anknüft.

"Mr. Richards" wendet sich textlich an politische Entscheidungsträger; musikalisch äußert sich das in einem rockigen, flächigen Arrangement, als dessen Gegenpart die eigenwillige und etwas liebliche Melodielinie fungiert.

Danach bestimmen wieder dunkle Farben das Szenario. "Sing For The Submarine" bahnt sich mit dumpfem Schlagzeug und markantem Bass seinen Weg, ächzende E-Gitarrenmuster verleihen dem Stück leicht klaustrophobische Züge.

Mit "Horse To Water" hält die Bissigkeit und Dynamik wieder Einzug, wobei sich das stakkatoartige Gitarrenspiel und Stipes Gesang, der in einen gefälligen Refrain mündet, wunderbar ergänzen.

Der Schlusstrack "I'm Gonna DJ" hat es in sich. Ein Dancefloor-Rocker, in dem Stipe in den Strophen zu Bass und Drums mit dem schnell vorgetragenen Text alles aus sich rausholt und einen schmunzeln lässt. Derbe und bereichert mit weiteren Gesangsstimmen blicken R.E.M. dem Ende der Welt wieder einmal sympathisch exzessiv entgegen.

Von Larmoyanz oder Popseligkeit sind R.E.M. mit "Accelerate" ein ganzes Stück entfernt. Der erste Hördurchgang offenbart kurze und kernige Songs, deren Melodien sich nicht sofort ins Hirn meißeln und die in charmant unbändige Arrangements gepackt sind. Hat Spaß gemacht und spricht vorerst für eine längere Halbwertszeit als sie dem 2004er-Album "Around The Sun" beschieden war.

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R.E.M. Neunzig Videoabende bis zum Album

Seit gestern ist die Webseite ninetynights.com online, auf der es bis zum "Accelerator"-Release Anfang April täglich einen neuen Clip aus dem R.E.M.-Kosmos zu sehen gibt. Den Anfang macht eine Hommage an den Film "Blair Witch Project".

laut.de-Porträt R.E.M.

Als R.E.M. am 5. April 1980 ihr erstes Konzert in der Kirche ihrer Heimatstadt, Athens/Georgia, geben, hört die Band noch auf den Namen Twisted Kites.

15 Kommentare

  • Vor 16 Jahren

    SPIN-Magazin gibt 4,5 von 5 Punkten!

  • Vor 16 Jahren

    Review von RFT:

    “Living Well’s the Best Revenge” (YouTube). Peter Buck’s molten riffs race by, jangling through hyperspace at warp-speed. Vocalist Michael Stipe, his voice tinged with gravel and scorn, snarls lines such as, “Don’t turn your talking points on me / History will set me free / The future is ours.” He positively spits the chorus: “I’m not one to sit and spin / ‘Cause living well’s the best revenge.” The innocent narrator of the similarly styled 1986 song “I Believe” – the one who believed in “time as an abstract” – is twenty years older, and wizened from life. But he’s mad as hell – and isn’t going to let his youthful idealism die.

    “Mansized Wreath” (YouTube). A song originally meant to be a B-Side, but elevated to an album track apparently after it was so well-received in Dublin. Deceptively jaunty garage-rock riffs have a bouncy, busy feel. Like on “Well,” copper-plated background harmonies from Mike Mills wind around Stipe’s off-the-cuff choruses. Think Guided by Voices or the Pixies.

    “Supernatural Superserious” (YouTube real video; live version). I’ve talked about this song already here; it hasn’t grown tiresome after repeated listens. But in context with the album, it almost feels like it should have been the first track. Glossy and instantly memorable, it’s a classic R.E.M. single. (Especially because I still have no idea how to parse the summer camp/loner/ghost metaphors throughout.)

    “Hollow Man”. Far and away my favorite song on the album. The song fakes out listeners at first, as it begins with beatific, somber solo piano and a vulnerable Stipe gruffly singing, “I’ve been lost inside my head / Echoes fall on me.” But waves of crashing riffs suddenly arrive on the chorus, signaling the narrator’s horror that he’s become a “hollow man.” The happy-ending sequel to Up’s “Sad Professor” lyrically, the song ends with the plea: “Believe in me, believe in nothing / Corner me and make me something.” Confident bursts of jangly guitar ebb and flow from restrained to loudly triumphant, mirroring the narrator’s wild-eyed regret at his life – and his burning desire to transcend this feeling.

    “Houston”. (YouTube) Another favorite, based on acoustic guitar. Frowning organ and a stern low end curiously conjure a steamship whistle. The tempo also sways like that of a ship at sea; one can imagine brave captain Michael Stipe singing these lyrics while keeping lookout. The kicker is at the end of the song, though. After lyrics brimming with nostalgia and wistfulness about cities in Texas, Stipe sings: “Belief has not filled me, and so I am put to the test.” Cursory interpretation is that being agnostic or an atheist in our country’s political climate – and in particular, Texas – is emotionally trying.

    “Accelerate”. (YouTube) My second-favorite song on the album. Reminiscent of Monster’s “King of Comedy," due to its urgent tempo and buzzsawing, minor-key guitar clouds (which often fade out in a trail of distortion). The sense of clawing panic in this song is palpable: “Where is the ripcord, the trap door, the key? Where is the cartoon escape hatch for me?” The atmosphere careens like a hectic pinball game, signaling that there’s no time to hesitate or think things through; action based on raw instinct is imperative.

    “Until the Day is Done”. (YouTube). A quintessential thoughtful R.E.M. ballad, one earnestly wringing its hands over the state of the country. Beat-poet percussion meshes with fluttering acoustic guitar. The lack of vocal effects on this song means that Stipe’s vocals bleed with (and for) humanity.

    “Mr. Richards” . (YouTube) Droning, lazy riffs spiral and dip in the background; think the Velvet Underground & Nico, or a kite soaring through the air. Stipe’s vocals are drenched in effects, giving the song a vaguely robotic tone. The coolest part: A few drum parts push forward into a quasi-drum-‘n-bass motif that’s an intriguing diversion from the relatively straightforward 4/4 beat.

    “Sing for the Submarine.” A distraught, macabre waltz possessing a sense of floating anxiety and unspecified dread. With its greyscale guitars and melancholy minor key, the song feels like an outtake of 2004’s Around the Sun. As noted elsewhere, the lyrics seem deliberately self-referential: “electron blue,” “gravity’s pull” and “high speed train” all appear. The dank percussion breakdown/drum solo in the bridge is something I wish appeared more. Probably my least favorite song; it needs an editor, as there’s too much repetition to keep its elements interesting.

    “Horse to Water” (YouTube). A completely jarring juxtaposition after the previous three slower numbers, “Water” is a thrashing speedball reminiscent of Nirvana’s punkiest moments (or Scottish superstars Idlewild). Guitars clash and shred, careening off the rails; Mills’ chorus counter-melodies mesh perfectly with Stipe’s banshee howl. Again, the theme of eschewing the mindless lemming mentality – implied is reference to political – emerges. Simple, but effective.

    “I’m Gonna DJ” (YouTube). We haven’t had a “silly” song on an R.E.M. album in awhile (see also: “Shiny Happy People,” “Supeman”). And this is it. First debuted on the 2004 world tour, in the studio the song is all glittered out, T. Rex-style. Like a metallic glam-robot, Stipe speak-sings lyrics such as, “Death is pretty final/I’m collecting vinyl/I’m gonna DJ at the end of the world!” Falsetto background vocals gleefully shriek “whoo!” behind clunky garage-punk riffs. But among this noise and clamor is a glorious truism: “Music will provide the light you cannot resist.”

  • Vor 16 Jahren

    @Bodennebel (« so lange es nich so schlimm wird wie der letzte rockversuch "monster" »):

    :kack:

    höre es gerade zum ersten mal; das ding macht spaß! :suspect: